6 Punca Perut BUNCIT

May 23, 2013

Salam..

Isu kali ni adalah berkaitan perut yang BUNCIT ! Siapa cakap perut buncit bukan masalah angkat tangan !! Tak ada siapa pun yang suka perut buncit kan? Bukan sahaja menyebabkan kita nampak tak comei, tapi membuatkan kita berapa cepat letih bila melakukan pergerakan walaupun sekadar berjalan ! 

Apakah sebab perut menjadi BUNCIT ?

Pakar kesihatan Dr. Selfie C. Rijal menjelaskan ada banyak faktor yang boleh menyebabkan perut menjadi buncit. Antaranya adalah :

1. Faktor Keturunan
: Faktor keturunan yang diwarisi daripada parents secara umumnya sukar dielakkan. Contoh, kalau parents kategori buncit2, anak nk slim melim mmg susah ler.

2. Faktor Penuaan
: Dengan bertambahnya usia, penghasilan hormon dehidroepiandrosteron (DHEA) mulai berkurangan. Penurunan hormon ini akan meningkatkan lemak diperut. Senang jer, tengok mak2 dan bapak2 kita, bila dah tua, mmg muncit walhal masa muda slim melim.

3. Makanan & Minuman Tertentu
: Alkohol adalah musuh utama kerana ia boleh membuatkan otot menjadi kendur. Makanan segera juga boleh mengakibatkan perut menjadi buncit berikutan jumlah kalori dan lemak yang sangat tinggi. Susu pun boleh menyumbang kepada kebuncitan perut. Oleh itu, better amik susu rendah lemak.

4. Tembakau
: Ia boleh menjejaskan aktiviti penghadaman. Biasanya ketika merokok selepas makan, perut akan kembung kerana proses penghadaman terganggu.

5. Stres
: Keadaan psikologi seseorang mampu mengganggu aktiviti semulajadi tubuh termasuklah sistem penghadaman. Stres boleh mencetuskan rasa kenyang dan menimbulkan masalah pada keupayaan tubuh menyimpan lemak. Akibatnya, perut kelihatan mengembang. Selain itu, golongan wanita lebih mudah dilanda stres dan seterusnya cenderung memiliki lemak berlebihan di perut meski pun berat badannya normal ! [aku ler tu !] Keadaan ini diakibatkan oleh kesan hormon stres kortisol yang membuatkan lemak terkumpul di sekitar perut

6. Perubahan Hormon
: Terutamanya ketika menopaus. Keadaan ini menyebabkan pengeluaran hormon estrogen berkurangan sekali gus membawa kepada pengumpulan lemak di perut. Tumpukan lemak yang tidak sekata boleh membuatkan orang yang bertubuh kecil, buncit perutnya !


CN : Berkongsilah anda atas perkara yang baik-baik. Mudah ! Cuma tekan butang LIKE/G+. Terima kasih.

You Might Also Like

6 comments

  1. heheheh...sngat bguna.. faktor stresss!!!
    Bila stresss makin banyak makan ada la...hahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tahu takper, buncit ni sememamngnya tak best..hehe

      Delete
  2. huh xsuka buncit.. kena sit-up ni

    ReplyDelete

Sebarang bentuk komen adalah tanggungjawab anda. CN tidak akan bertanggungjawab ke atas komen yang tidak berhemah.

Terima kasih di atas komen-komen anda.