Tema Sambutan Hari Guru Kali Ke-43

April 21, 2014

sambutan hari guru

Salam mesra..

Hari Guru bakal tiba. Tahun ni merupakan tahun ke-5 CN menyambut Hari Guru. Memang excited sebab ini kali pertama menyambut Hari Guru di sekolah baru. Tema baju untuk guru-guru adalah KUNING. Hmm..belum fikir lagi nak baju jenis apa sebab sambutan di sekolah hari Jumaat. Ada idea tak kawan2? 

Hokay, pada tahun ini, Tema Sambutan Hari Guru adalah " Guru : Pencetus kreativiti, penjana inovasi ". Apakah maksud disebalik tema tersebut ? Menurut sumber SINI, maksud tema tersebut adalah seperti di bawah :


GURU
: Kata GURU merangkumi semua warga pendidik yang menyumbang khidmat bakti dalam semua bentuk institusi pendidikan yang menjadi penggerak serta pendukung kepada pembangunan pendidikan negara.

PENCETUS
: Merujuk maksud peranan untuk menimbulkan sesuatu ilham/idea atau mengeluarkan sesuatu seperti ilmu. Guru bertindak sebagai pencetus idea kepada kreativiti dalam usaha melahirkan generasi intelek.

KREATIVITI
: Didefinisikan sebagai penghasilan idea, kebolehan untuk mencipta atau proses pemikiran yang mendorong dalam pencetusan idea baru dan berdaya kreatif.

PENJANA
: Merujuk maksud guru sebagai penggerak atau perantara yang paling penting dalam proses transformasi ke arah keberhasilan.

INOVASI
: Didefinisikan sebagai pengaplikasian kreativiti, pembaharuan, modifikasi, kaedah dan sistem bagi mencari jalan untuk menghasilkan produk baru dan perkhidmatan yang lebih baik, bermakna dan bernilai.


~ Sharing is caring from Cikgu Norazimah ~

You Might Also Like

6 comments

Sebarang bentuk komen adalah tanggungjawab anda. CN tidak akan bertanggungjawab ke atas komen yang tidak berhemah.

Terima kasih di atas komen-komen anda.