Vitamin D semulajadi

December 21, 2014


Vitamin D semulajadi :

Teringat lagi masa darjah 6, cikgu Math CN selalu bawak kitorang 1 kelas keluar ke padang pada waktu pertama kelas untuk berjemur. Alasan cikgu Ansari (ingat lagi tau) adalah untuk mendapatkan vitamin D semulajadi iaitu cahaya matahari selain menghilangkan rasa mengantuk kerana berpeluh dek panas mentari. 

Tapi dalam gambar atas ni masa diberi adalah 10 pagi hingga ke 2 petang, tu memang giler! Panas tuh ! Kita kat Malaysia, cahaya matahari yang elok untuk kesihatan adalah dari pukul 7.30 pagi hingga maksimum pukul 10. Tu pun kadang2 pukul 10 dah panas benor. Waktu yang CN mention ni adalah untuk semenanjung Malaysia, kalau di Sabah dan Sarawak waktunya adalah berbeza.


~ Sharing is caring from Cikgu Norazimah ~

You Might Also Like

3 comments

  1. tapi sekarang ada lagi ke vitamin D? sebab sekarnag macam dah banyak pollution kan. hahahaha. risau lak nak buat macam tu >.<

    ReplyDelete
  2. jarang-jarang dapat vitamin D ni. Sebab di waktu2 tersebut..dok dalam opis dahhh....hihihi

    ReplyDelete
  3. kat kl ni macam tak sesuai nk berjemur... huhu

    ReplyDelete

Sebarang bentuk komen adalah tanggungjawab anda. CN tidak akan bertanggungjawab ke atas komen yang tidak berhemah.

Terima kasih di atas komen-komen anda.