PT3 : Takrifan Kegiatan Ekonomi

June 16, 2015

Takrifan Kegiatan Ekonomi


Soalan PT3 Geografi 2015 agak sukar berbanding 2014. Jika tahun sebelum ini, soalan PT3 Geografi adalah pencemaran alam sekitar yang berlaku di kawasan kajian tetapi tahun ini pelajar dikehendaki membuat kajian tentang kegiatan ekonomi penduduk iaitu jenis pekerjaan penduduk di kawasan kajian. 

Objektif pertama kajian adalah mentakrifkan kegiatan ekonomi. Takrifan kegiatan ekonomi boleh dirujuk ke Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka seperti di bawah. Pastikan nama kawasan kajian ditukar ye jika anda bukan tinggal di Telok Panglima Garang.


Baju Kurung Premium

Takrifan Kegiatan Ekonomi

Cikgu cuma beri maksud dari buku teks, tetapi untuk konsep, calon dikehendaki untuk mencari maksud dari kamus dewan atau wikipedia. 

Menurut Buku Teks Tingkatan 3 mukasurat 114, kegiatan ekonomi bermaksud kegiatan manusia yang mendatangkan nilai dan pendapatan. Terdapat pelbagai jenis kegiatan ekonomi di kawasan kajian saya iaitu Telok Panglima Garang, Antaranya adalah perniagaan, pertanian dan perindustrian. 

Rujukan :


Abd Rahim Md Nor, 2004, Buku Teks Geografi Tingkatan 3. Selangor. Cerdik Publications Sdn Bhd.


You Might Also Like

13 comments

  1. Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka muka surat berapa?

    ReplyDelete
  2. bkn ke kene cri mksd kegiatan n ekonomi.. bkn ke ? sbb ckgu sy ckp cm tu

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum..kegiatan ekonomi muka surat berapa ya?sebab cikgu saya cakap kena fotostathalam yang kita rujuk

    ReplyDelete
  4. Cikgu boleh tak cikgu postkan scan halaman buku teks yg cikgu ambik isi ni sbb saya guna buku teks geo PENULIS: LATIFAH BT MAHFOD DAN SHAMSIAH BINTI AHMAD. Cikgu ambik gmbr pg past tu post pun jadi lah pls cikgu saya amat harapkan jasa baik cikgu... TErimakasih

    ReplyDelete
  5. cikgu, boleh x bagi contoh2 bahan utk mencari definisi ini.... terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum . Buku Teks Cikgu dengan Buku Teks Saya Berbeza la cikgu . Harap Cikgu Dapat Menunjukkan Gambar Buku Teks Cikgu Dengan Halamnya Sekali . Jasa Cikgu Amat Dihargai . Saya Harap Cikgu Dapat Menolong Dengan Menunjukkan Gambar Halaman Muka Surat 114 Buku teks cikgu :D

      Delete
  6. assalamualaikum....yang kamus dewan tu edisi ke berapa ngan m/s berapa yer?

    ReplyDelete
  7. cikgu, macam mana nak buat latar belakang kegiatan ekonomi dan persembahan grafik yang sesuai tentang perkerjaan penduduk ...terima kasih

    ReplyDelete
  8. cikgu, macam mana nak buat latar belakang kegiatan ekonomi dan persembahan grafik yang sesuai tentang perkerjaan penduduk ...terima kasih

    ReplyDelete
  9. bukuteks tingkatan 2 kan cikgu?

    ReplyDelete
  10. cikgu, macamana nak buat latar belakang tu ??

    ReplyDelete

Sebarang bentuk komen adalah tanggungjawab anda. CN tidak akan bertanggungjawab ke atas komen yang tidak berhemah.

Terima kasih di atas komen-komen anda.