Resepi ayam ungkep sedap

July 07, 2015


Masakan jawa yang paling CN suka adalah ayam ungkep. Sedap sangat ! Paling best ayam hutan masak ungkep, memang mengancam. Masak ungkep ni senang jer. Campak-campak macam tu jer, janji bahan cukup. Jadi, apa kata hari ini kita berbuka puasa dengan ayam masak ungkep. Meh CN kongsikan resepi ayam masak ungkep sedap marvelos.

Resepi Ayam Ungkep


Resepi Ayam Ungkep, resepi, ayam ungkep

Resepi Ayam Ungkep


Bahan-bahan

1. Setengah ekor ayam dipotong kecil
2. Bahan blender : Sebiji bawang besar, 3-4 ulas bawang putih, cili merah (nak pedas boleh  letak cili padi), halia dan kunyit hidup.
3. Bahan tumbuk : Jintan manis & jintan putih
4. Tiga batang serai diketuk
5. Sedikit air asam jawa
6. Sesudu stok ayam
7. Sedikit gula dan garam

Cara-cara penyediaan ayam ungkep


1. Panaskan minyak, tumiskan jintan manis dan jintan putih bersama serai. Pastikan api kecil ye.

2. Kemudian masukkan bahan blender tadi. Bila dah garing, masukkan air asam jawa dan ayam.

3. Biar kuah sampai pekat dan ayam empuk. Jika guna ayam hutan, memang lama untuk tunggu ayam tu empuk. Bila ayam dah empuk dan kuah sudah pekat, masukkan stok ayam, garam dan gula secukup rasa. 

4. Tada ! Dah siap ayam ungkep yang sedia dihidang bersama nasi panas.  



~ Salam Ramadhan dari Cikgu Norazimah ~

You Might Also Like

9 comments

  1. Fuhh menyelerakan.. bulan2 puasa ni agak berterabur waktu berblogging. Singgah2 nampak hidangan menyelerakan pulak.. best ni CN.. :D

    ReplyDelete
  2. Sedapnyaaa CN. terliur pulak. Heheh

    ReplyDelete
  3. baru je makan ayam ungkep sabtu lepas mak masak..hehehe.. CN org jawa jugak ke? yoorin jawa jugak.. ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. cn melayu,hubby cn yg jawa,bila tggl dgn mertua org jawa ni,mmg kena belajar masakan jawa ;)

      Delete
  4. fes time dengar nama ayam ungkep. hehehehe. nampak macam sedap tu.

    ReplyDelete

Sebarang bentuk komen adalah tanggungjawab anda. CN tidak akan bertanggungjawab ke atas komen yang tidak berhemah.

Terima kasih di atas komen-komen anda.