Cara Semulajadi Ubati Anak Demam

January 17, 2016

Cara Ubati Bayi Demam Secara Semulajadi


Demam pertama Irfan adalah ketika masih dalam pantang iaitu berumur sebulan lebih. Memang pengalaman ngeri bagi CN kerana ekoran demam tersebut Irfan diserang pneumonia dan admit di Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang selama 7 hari. 

Memang menakutkan bila bayi kecil demam. Apa-apa boleh terjadi. Jadi bila rasa suhu bayi agak panas, cubalah kaedah cara ubati bayi demam secara semulajadi hasil perkongsian page facebook OHBULAN!. Setiap ibubapa WAJIB ada termometer untuk memantau suhu badan anak tau. 

tips keibubapaan, cara ubati anak demam, cara tradisional ubati demam


Ubati Bayi Demam Secara Semulajadi

Apabila anak demam atau badan sudah terasa dedar perkara berikut boleh dilakukan :


1) Mandikan bayi anda dengan air suam bercampur dengan hirisan lemon yang telah diramas2. Biarkan anak berendam dalam tub.

2) Biarkan bayi anda dalam pakaian yang nipis. Bayi apabila demam, tak digalakkan untuk dipakaikan pakaian tebal. Sesekali jerlum kepala bayi dengan air hirisan lemon.

3) Air mandian dan hirisan lemon boleh ditambah dengan Epsom Salt yg boleh diberi di farmasi. Epsom Salt ni terlalu banyak sangat kebaikan dia. Murah. Tak rugi membeli.

4) Bila bayi anda tidur, boleh pakaikan anak dengan lemon socks yg mana stokin tersebut direndam dengan air lemon dan dimasukkan sedikit hirisan lemon didalam stokin tersebut utk diletakkan di tapak kaki dan tumit. Bila stokin kering, basahkan lagi dan pakai pada kaki bayi.

5) Jangan lupa letakkan hirisan bawang merah dalam bekas kecil dan letakkan jauh sedikit dari bayi. Bawang merah adalah sangat bagus digunakan ketika bayi demam/batuk/selsema kerana fungsinya yg bertindak sebagai penyerap virus2 di udara.

P/S : Jerlumlah kepala bayi anda sekerap mungkin untuk hilangkan panas badannya. Nampak renyah tapi itu lebih baik dari bergantung kepada ubat doktor utk bayi yg masih kecil

~  Sharing is caring from Cikgu Norazimah ~

You Might Also Like

1 comments

  1. Perkongsian yang menarik. Fiefi pun kadang tu amalkan jerlum kepala tu...walaupun ada drama, tetap kena buat :)

    ReplyDelete

Sebarang bentuk komen adalah tanggungjawab anda. CN tidak akan bertanggungjawab ke atas komen yang tidak berhemah.

Terima kasih di atas komen-komen anda.