Resepi makanan bayi Noxxa : Puri Brokoli

October 10, 2016

Seronoknya rasa sebab anak kedua kali ini CN mampu menyediakan makanannya sendiri. Jika Irfan dulu, CN terpaksa berjauhan dan mengharapkan arwah mak mertua yang jaga, nestum lah makanan pertama Irfan. Tapi kini, gigih CN buat stok frozen makanan untuk baby Dhia sebab tak mau Encik Suami beli nestum. Orang lelaki ni nak senang je hidup kan, sabo jelah. 

Untuk bayi 6 bulan CN mulakan dulu dengan pelbagai jenis puri. Kali ni CN nak share resepi puri brokoli dengan menggunakan periuk Noxxa. Sekejab sangat dah siap ! 

Alhamdulillah, tidak seperti abangnya Irfan, baby Dhia tiada masalah untuk makan sayur brokoli ni. Siap mulut bising lagi sebab lambat disuap ! Hehehe


Resepi Puri Brokoli Noxxa


resepi makanan bayi, puri brokoli

Bahan-bahan membuat puri brokoli Noxxa


Sayur brokoli dipotong kecil (Untuk 5 hidangan)

Cara-cara membuat puri brokoli Noxxa


1. Masukkan sayur brokoli yang dipotong ke dalam inner pot. Letakkan sedikit air sahaja dan HIGH PRESSURE (HP) 1 minit. Nak guna kaedah STEAM 3 minit pun boleh. CN guna HP sebab nak blend bersama air rebusan tu tadi. Almaklumlah tak ada food prosesser, kena la blend dengan air sedikit. 
2. Blend brokoli tadi bersama air rebusan. Kemudian masukkan ke dalam bekas dadih seperti gambar di atas. Bekukan untuk simpanan stok. 

Bila hendak dimakan, cairkan dulu di dalam chiller, hanya rendam bekas tersebut bersama air suam. Boleh tambah bersama susu ibu. 

Selamat mencuba ! 


~ Sharing is caring from Cikgu Norazimah ~


You Might Also Like

3 comments

  1. Puree labu pun sedap jgk! :) btw, sy follow sini.

    http://hyheejabs.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. senang je ye nak buatnya. hehe nak bagitahu kakak syima la. suruh dia buat untuk anak dia

    ReplyDelete

Sebarang bentuk komen adalah tanggungjawab anda. CN tidak akan bertanggungjawab ke atas komen yang tidak berhemah.

Terima kasih di atas komen-komen anda.