Resepi kek butter gebu

Kalau tiba hari raya, memang tak sah jika CN tak membakar kek butter gebu. Senang sangat buat kek butter gebu ni, lagi-lagi menggunakan sukatan cawan, semudah A, B, C tau! Apa kata anda cuba resepi kek butter sukatan cawan dari CN ni, confirm jadi hokay ;)

resepi kek butter, resepi kek butter sukatan cawan, resepi kek butter bakar, kek butter sedap, kek butter gebu


Resepi Kek Butter Pelangi Sukatan Cawan


Bahan-bahan membuat kek butter pelangi



3 biji telur
1 cawan majerin (CN guna Daisy)
1 cawan gula halus
2 cawan tepung gandum (kalau guna tepung naik sendiri tak perlu guna baking powder)
1 sudu makan baking powder
2 sudu besar susu pekat manis
1 sudu kecil esen vanila
Perwarna ikut suka

resepi kek butter, resepi kek butter sukatan cawan, resepi kek butter bakar, kek butter sedap, kek butter gebu
Rupa kek butter pelangi sebelum dibakar versi warna-warni

Cara membuat kek butter pelangi


1. Pukul majerin bersama gula sampai kembang.
2. Kemudian masukkan telur satu persatu.
3. Pukul lagi adunan sehingga kembang
4. Masukkan esen vanila dan susu pekat kacau rata dan sebati.
5. Masukkan tepung yang dah diayak bersama baking powder (kaup balik jer)
6. Bahagikan pada 2 atau 3 bahagian dan bubuh warna ikut suka hati .
7. Tuangkan ke dalam loyang yang telah disapu majerin dan di alas kertas.
8. Tuangkan satu persatu warna mengikut citarasa.
9. Bakar selama 40 minit dengan suhu 160 darjah atau sehingga masak. CN bakar guna api bawah kemudian 5 minit terakhir api atas & bawah. 

Selamat mencuba kek butter pelangi yang sangat mudah ni.

Kalau jadi kek butter pelangi anda, apa kata upload di instagram & tag CN @cekgunorazimah. 😉


~ Sharing is caring from Cikgu Norazimah ~
Previous
Next Post »

3 comments

Click here for comments
2 September 2017 at 12:01 ×

Selamat hari raya Qurban.

Reply
avatar
Mrs Pip
admin
2 September 2017 at 12:14 ×

Wah..cantiklah kek, saya tak reti nak buat corak2 mcm tu..

Reply
avatar
Khir Khalid
admin
3 September 2017 at 01:20 ×

Cantiknya kek tu.. selera tengok nak makan. Best. Salam berblogging dan salam Aidiladha CN :)

Reply
avatar

Sebarang bentuk komen adalah tanggungjawab anda. CN tidak akan bertanggungjawab ke atas komen yang tidak berhemah.

Terima kasih di atas komen-komen anda. ConversionConversion EmoticonEmoticon