9 kelebihan berjalan laju yang mesti anda tahu

May 12, 2018

Kelebihan berjalan laju | CN dari kecil memang jenis yang berjalan laju. Pernah dulu masa mengandungkan Irfan, CN kena marah dengan akak kerani sekolah sebab berjalan laju dengan perut memboyot. Nak buat macam mana, dah biasa berjalan laju, bila berjalan slow rasa macam perempuan melayu terakhir! Rasa kekok pulak! Sebenarnya, berjalan laju ni ada banyak kelebihan tau. Bukan sahaja kepada kesihatan badan, malah bagus untuk perkembangan otak. Ok, di sini CN kongsikan dengan anda 9 kelebihan berjalan laju. Semoga selepas ini ramai la rakyat Malaysia berjalan laju seperti orang Jepun tu. 

berjalan laju, brisk walking, kelebihan berjalan laju, manfaat berjalan, kurus dengan berjalan,
Kelebihan berjalan laju



9 Kelebihan Berjalan Laju


Berjalan laju atau brisk walking mempunyai pelbagai manfaat untuk kesihatan seperti di bawah :

1. Menurunkan berat badan & risiko penyakit kencing manis
The Diabetes Prevention Program menunjukkan yang berjalan 150 seminggu dan menurunkan berat badan anda sebanyak 7% akan menurunkan risiko penyakit kencing manis sebanyak 58%.

2. Menguatkan jantung
Dalam satu kajian, kadar kematian dikalangan lelaki yang berjalan kurang dari sebatu atau 1.6 kilometer sehari dua kali tinggi daripada mereka yang berjalan lebih dari dua batu sehari. Dalam kajian ke atas wanita yang dibuat oleh Nurse’s Health Study (72,488 jururawat wanita) mereka yang berjalan tiga jam atau lebih sehari mengurangkan risiko sakit jantung atau apa2 penyakit jantung yang lain sebanyak 35% jika dibandingkan dengan wanita yang kurang berjalan.

3. Bagus untuk otak
Dalam satu kajian ke atas berjalan dan fungsi otak, pengkaji mendapati wanita yang berjalan pada kadar sederhana sekurang-kurangnya 1.5 jam seminggu mempunyai fungsi otak atau kemampuan berfikir yang lebih tinggi daripada wanita yang berjalan kurang 40 minit seminggu.

4. Bagus untuk tulang
Kajian menunjukkan yang wanita yang sudah putus haid yang berjalan sebatu atau 1.6 kilometer sehari mempunyai ketumpatan tulang seluruh badan yang lebih tinggi daripada wanita yang berjalan kurang daripada 1 batu sehari. Berjalan juga efektif dalam memperlahankan kadar kehilangan tulang dari kaki.

5. Mengurangkan risiko kemurungan
Berjalan selama 30 minit, tiga ke lima kali seminggu selama 12 minggu mengurangkan simptom atau tanda-tanda kemurungan sebanyak 47% yang diukur dengan soalan piawai kemurungan.

6. Mengurangkan risiko kanser buah dada & kanser kolon
Berjalan juga boleh mengurangkan risiko kanser buah dada dan kanser kolon. Wanita yang berjalan laju sejam 15 minit ke dua setengah jam seminggu mengurangkan risiko risiko kanser buah dada sebanyak 18% jika dibandingkan dengan wanita-wanita yang tidak aktif. Banyak kajian telah membuktikan yang senaman boleh mencegah kanser colon dan manfaat senaman boleh meningkatkan kualiti hidup dan mengurangkan risiko kematian.

7. Meningkatkan kecergasan badan
Berjalan laju 3 kali seminggu selama 30 minit akan meningkatkan dengan banyak kecergasan cardio respiratory.

8. Menurunkan lemak badan
Berjalan laju dalam masa yang singkat (tiga sesi sehari dan 10 minit setiap sesi) akan menghasilkan peningkatan yang sama dalam kecergasan dan sama berkesan dalam menurunkan lemak badan

9. Meningkatkan fungsi fizikal badan
Berjalan laju juga meningkatkan fungsi fizikal badan. Kajian menunjukkan yang berjalan meningkatkan kecergasan dan fungsi fizikal dan mencegah kecacatan fizikal di kalangan orang tua.
Sumber : SINI

Jadi jom rakyat Malaysia, kita berjalan kaki untuk kecergasan fizikal dan mental.

Ayuh menjadi rakyat yang sihat, cergas serta cerdas !



~ Sharing is caring from Cikgu Norazimah ~

You Might Also Like

1 comments

Sebarang bentuk komen adalah tanggungjawab anda. CN tidak akan bertanggungjawab ke atas komen yang tidak berhemah.

Terima kasih di atas komen-komen anda.