Cuka Epal: Adakah Ia Selamat Diambil oleh Wanita Hamil?

August 01, 2019

Cuka Epal | Cuka epal atau apple cider vinegar (ACV) adalah makanan, perasa, dan bahan semula jadi di rumah yang sangat popular. Ia dihasilkan daripada buah epal yang melalui proses penapaian. Sesetengahnya mungkin mengandungi bakteria berfaedah apabila dibiarkan tanpa dipasteurisasi dan sementara yang lain dipasteur. Cuka epal yang tidak dipasteurisasi, kaya dengan bakteria probiotik, mempunyai banyak tuntutan kesihatan, yang mana ia juga mengandungi pelbagai nutrisi dalam bentuk vitamin, fosforus, pectin, magnesium, kalium, sodium, kalsium dan zat besi. Persoalannya sekarang, adakah cuka epal ini selamat diambil oleh wanita hamil? 

cuka epal, kebaikan cuka epal, kebaikan cuka epal dalam islam, minum cuka epal semasa haid, minum cuka epal sebelum atau selepas makan, cara makan cuka epal mengikut sunnah, testimoni cuka epal surya, harga cuka epal cosway, cuka epal gulsan, gambar cuka epal
Cuka Epal: Adakah Ia Selamat Diambil oleh Wanita Hamil?

Ianya juga mempunyai sumber anti-oksida seperti carotenoids dan beta-carotene yang mempunyai keupayaan untuk meneutralkan radikal bebas berbahaya yang boleh melemahkan sistem imunisasi manusia. Sesetengahnya mungkin berguna kepada wanita yang hamil. Walau bagaimanapun, penggunaan atau pengambilan bakteria mungkin menjadi kebimbangan kepada sesetengah wanita hamil.

Perbezaan cuka epal organik dan dipasteur

Cuka epal organik mentah

Cuka epal dihasilkan oleh penapaian gula dari epal yang secara keseluruhan dihancur secara organik oleh yis dan bakteria. Dalam yang mentah, bentuk yang tidak ditapis, ia mengandungi kesan “ibu”– satu bahan berserabut yang bergelatin yang secara semula jadi membentuk semasa proses penapaian yang termasuk enzim-enzim semula jadi dan bakteria baik yang diketahui untuk menggalakkan kesihatan.

Cuka epal dipasteur

Pasteurisasi mendedahkan bahan makanan ke paras suhu yang lebih tinggi, memusnahkan mikrob tertentu yang boleh menyebabkan penyakit, penapaian yang tidak baik atau merosakkan. Sama ada mentah atau pasteur, asid asetik kekal sebagai bahan aktif utama dalam cuka epal dengan kepekatan minimum sebanyak empat peratus untuk memastikan penggunaan yang selamat dalam pengawet makanan dan pembersih.

Manfaat pengambilan cuka epal untuk ibu hamil

Tanpa dapat disangkal, cuka epal sememangnya mempunyai pelbagai khasiat. Kebanyakan ibu hamil akan mengalami pelbagai keadaan kesihatan yang tidak menyenangkan dalam kehidupan seharian mereka. Berikut manfaat pengambilan ACV bagi wanita hamil.

1. Morning sickness

Jika terdapat apa-apa yang berkesan dalam memerangi keadaan ini, terutamanya semasa trimester pertama anda, ia adalah cuka epal. Ia boleh membantu mengawal asid perut yang bertanggungjawab terhadap rasa mual kerana ia mempunyai tahap pH neutral sendiri. Satu dos umum yang baik untuk diikuti dalam melawan keadaan ini adalah mencampurkan dua sudu ACV dengan satu cawan air, dan minum pada waktu awal pagi.

2. Meningkatkan pencernaan

Sejumlah cuka epal sehari akan sangat membantu pencernaan anda, terutamanya untuk wanita hamil. Hal ini adalah kerana selalunya mereka cenderung mengalami ketidakteraturan dan sembelit semasa kehamilan.
Kadang-kadang bakteria berbahaya di dalam perut menyebabkan masalah pencernaan, tetapi cuka epal mengandungi sifat antibiotik yang dikenali untuk melawan bakteria berbahaya ini memihak kepada bakteria yang baik yang membantu pencernaan.

3. Mengelakkan jangkitan saluran air kencing

Oleh kerana semua perubahan saluran kencing anda semasa kehamilan, anda lebih cenderung mengalami jangkitan saluran kencing (UTI) sepanjang tempoh ini. Sekiranya anda dengan kerap melihat urin anda keruh, itu adalah salah satu tanda yang paling penting bahawa anda mempunyai UTI.
Alternatif penggunaan cuka epal boleh melambatkan pertumbuhan jangkitan saluran kencing kerana enzim dan mineral yang berguna mengandungi bakteria yang berkaitan bakteria UTI.

4. Mengawal kandungan gula dalam darah

Cuka epal sangat baik untuk individu yang menderita diabetes kerana kebolehannya mengawal paras gula dalam darah. Ini sering dikreditkan kepada asid asetik yang terdapat dalam ACV. Bagaimanapun, bagi yang mempunyai keadaan berkait dengan diabetes, anda perlu merujuk doktor anda terlebih dahulu sebelum mengambil ACV ini.

5. Melancarkan peredaran darah

Peredaran darah yang betul dan cekap juga sangat penting semasa kehamilan. Ini kerana ia akan memastikan bayi anda mendapat semua oksigen dan nutrien yang diperlukan sepanjang tempoh kehamilan.
Wanita hamil cenderung mengalami peredaran darah yang lemah berbanding wanita yang tidak hamil, yang menunjukkan apabila aduan dibuat dan soalan-soalan ditanya tentang mengapa tangan dan kaki mereka bengkak.
Oleh kerana cuka epal mengandungi sifat-sifat yang membuatkan aliran darah anda lancar, ini mengurangkan peluang anda mengalami pembengkakan.

6. Kekejangan kaki

Semasa kehamilan, anda mungkin mengalami kekejangan kaki yang menyakitkan pada satu-satu masa. Keadaan ini berlaku disebabkan oleh kadar kalium yang rendah dalam tubuh anda. Sesetengah wanita mengalami kekejangan kecil atau ringan, sementara yang lain mungkin mengalami keadaan yang sangat menyakitkan yang mana tidak tertanggung.
Seolah-olah kesakitan itu sendiri tidak mencukupi, kekejangan ini juga akan memberi kesan kepada keseluruhan hari anda, menjadikan anda kurang produktif jika anda mempunyai apa-apa pekerjaan fizikal dan menyebabkan tidur anda lebih teruk daripada biasanya.
Jadi, cuka epal boleh membantu melegakan anda dari kekejangan kaki ini kerana ia mengandungi kadar kalium yang tinggi.

7. Tidur yang lebih baik

Cuka epal boleh membantu anda tidur lebih baik semasa hamil. Ini adalah benar terutamanya bagi mereka yang mengalami peningkatan rembesan dan lendir yang berlebihan di bahagian hidung yang menyebabkan kesukaran untuk bernafas melalui hidung, yang seterusnya menyebabkan penurunan tidur yang berkualiti.
Oleh kerana cuka epal kaya dengan ciri anti-radang, ia berfungsi untuk menipiskan lendir dan mengurangkan pembengkakan sinus.

8. Masalah kulit

Sama ada anda bakal ibu atau tidak, larutan cuka epal yang digunakan secara topikal boleh membantu dengan pelbagai masalah kulit kerana ciri-ciri anti-bakteria dan anti -radang yang terkandung di dalamnya. Keadaan ini termasuk (tetapi tidak terhad kepada) ketuat, jerawat dan ekzema.
Ibu hamil cenderung mengalami pelbagai perubahan hormon sepanjang kehamilan mereka, jadi keadaan kulit mereka juga terlibat. Oleh itu, cuka epal dapat merawat keadaan ini dengan mengimbangi tahap pH kulit anda.

9. Membantu masalah pedih ulu hati

Walaupun tidak jelas jika cuka epal membantu keadaan morning sickness, ia mungkin membantu dengan pedih ulu hati. Wanita hamil kadang-kadang mengalami pedih ulu hati semasa trimester kedua mereka.
Ramai wanita hamil cenderung mengalami masalah pencernaan atau pedih ulu hati ini pada masa yang berlainan sepanjang kehamilan mereka, dengan masa yang paling biasa semasa trimester kedua.
Ketika ini, bayi anda berkembang dengan pesat dan memberi tekanan berterusan pada saluran pencernaan anda, yang membawa kepada makanan di dalam perut anda bergerak ke kerongkong anda.
Satu kajian pada tahun 2016 mendapati bahawa cuka epal boleh membantu orang yang pedih ulu hati yang tidak bertindak balas dengan baik terhadap antasid bukan preskripsi. Jenis yang tidak dipasteurikan telah diuji secara khusus.

10. Mengawal tekanan darah

Ia tidak mengatakan bahawa anda harus berhati-hati tentang tahap tekanan darah semasa kehamilan, baik untuk diri sendiri dan bayi anda. Asid asetik yang terdapat pada cuka epal mengandungi enzim di dalam tubuh yang dikenali sebagai rennin, yang bertanggungjawab untuk meningkatkan tahap tekanan darah.

11. Jangkitan yis

Menggunakan cuka epal topikal juga membantu merawat jangkitan yis seperti jangkitan candida. Dengan mencairkan cuka epal dan menyapunya di atas kawasan yang dijangkiti pada kulit anda, ia mempunyai peluang yang baik yang mana jangkitan akan mati dan simptomnya akan berkurang. Tetapi ia juga bergantung kepada keterukan jangkitan yis dan tahapnya sekarang.

Bagaimana mengambil cuka epal semasa hamil?

Ia harus dijelaskan dengan terang dari permulaannya dan anda tidak sepatutnya mengambil cuka epal dalam bentuk paling mentah atau tidak sepatutnya. Berikut senarai beberapa sebab penting yang perlu anda tahu.
1) Masalah pergigian: Oleh kerana sifat cuka epal mentah yang sangat berasid, meminumnya boleh menyebabkan pelbagai masalah pergigian, yang paling serius yang secara beransur-ansur merosakkan enamel gigi anda.
2) Kerengsaan: Ia juga kerana sifatnya yang sangat berasid, meminum cuka epal dengan bentuknya paling mentah akan menyebabkan kerengsaan di dalam perut dan tekak anda.

Jadi, bagaimana wanita hamil boleh meminum cuka epal?


1) Campurkan dengan air: Kaedah yang paling popular yang diutamakan oleh kebanyakan ibu-ibu adalah mencampurkan cuka epal dengan air dan meminumnya. Bagaimanapun, berhati-hati sebelum anda melakukannya, malah ia akan mempunyai rasa pahit. Itu mungkin satu-satunya kelemahan untuk minum cuka epal dengan campuran air.
2) Minum menggunakan penyedut minuman: Apabila mencampurkan cuka epal dengan air dan minum menggunakan penyedut minuman kerana ia juga akan menjadi lebih baik. Kaedah ini akan meminimumkan sentuhan antara cuka epal dengan gigi anda, dan mengurangkan kemungkinan berlaku masalah pergigian.
3) Bilas: Hanya untuk memastikan gigi anda dilindungi secepat mungkin dari sebarang bahaya, bilas mulut anda setelah minum cecair yang mengandungi cuka epal.

Berapa banyakkah pengambilan cuka epal yang sepatutnya?

Hanya kerana cuka epal dipasteur telah terbukti memberi manfaat kepada ibu hamil, ini tidak bermakna anda perlu mengambilnya. Ingat bahawa terlalu banyak perkara yang baik dengan mudah akan berubah menjadi sesuatu yang buruk yang meletakkan risiko kesihatan dan kesejahteraan anda.

Adakah cuka epal selamat untuk ibu hamil?

Setakat ini, tiada kajian membuktikan bahawa cuka epal secara khusus sama ada selamat atau tidak selamat untuk kehamilan.
Secara umumnya, penyelidikan mencadangkan bahawa wanita hamil harus berhati-hati ketika memakan suatu produk tertentu yang tidak dipasteurisasi. Ini boleh menyimpan bakteria seperti Listeria, Salmonella, Toxoplasma, dan lain-lain.
Oleh kerana sistem kekebalan tubuh sedikit berkompromi semasa mengandung, wanita hamil boleh berisiko lebih tinggi untuk mendapat penyakit bawaan makanan. Sesetengah penyakit ini boleh membawa maut. Malahan, fetus juga berisiko tinggi untuk keguguran, kelahiran mati, dan komplikasi lain daripada patogen yang sama.
Sebaliknya, pelbagai jenis cuka epal mengandungi asid asetik. Asid asetik dikenali sebagai agen antimikrob, memihak kepada pertumbuhan bakteria bermanfaat tertentu yang lain. Kajian menunjukkan bahawa asid asetik boleh membunuh bakteria Salmonella. Ia juga boleh membunuh Listeria dan E.coli serta Campylobacter.
Menurut kajian ini, beberapa patogen berbahaya yang terbentuk di dalam cuka epal mungkin tidak berbahaya seperti makanan lain yang tidak dipasteurisasi. Walau bagaimanapun, penyelidikan terhadap keselamatan cuka epal yang lebih pasti dan spesifik dilakukan.
Wanita hamil hanya perlu menggunakan cuka epal tidak dipasteurkan dengan penuh berhati-hati dan mempunyai pengetahuan tentang risikonya terlebih dahulu. Apa-apa pun, berbincang dengan doktor anda sebelum menggunakan cuka tanpa dipasteurkan semasa hamil.
Namun begitu, wanita hamil boleh menggunakan cuka epal yang dipasteur dengan selamat dan tanpa kebimbangan. Walau bagaimanapun, ia mungkin tidak mendapat manfaat kesihatan yang anda cari, terutamanya faedah probiotiknya. Pun begitu, perlu diingatkan bahawa terdapat suplemen probiotik yang lebih selamat, yang tidak membawa potensi risiko ini.

Bagaimana dengan pengambilan suplemen cuka epal?

Tidak dinafikan bahawa kebanyakan wanita hamil tidak selesa dengan idea meminum cuka epal dan sebaliknya akan mengambilnya dalam bentuk suplemen. Malah, sering kali dipercayai bahawa mengambil bahan ini dalam bentuk suplemen adalah pilihan yang lebih selamat.
Walau bagaimanapun, mengambil suplemen cuka epal dalam tablet, kapsul atau bentuk pil bukan idea yang baik sepanjang masa sama ada anda melakukannya semasa hamil atau tidak. Ini kerana majoriti suplemen hari ini tidak mengandungi cuka epal yang sebenar. Jika anda berhasrat untuk mengambil suplemen cuka epal, baca dengan teliti senarai ramuan terlebih dahulu, tahu dan faham apa yang terkandung di dalamnya.
Walaupun anda melakukannya, anda perlu tahu bahawa banyak kajian telah dijalankan ke atas pelbagai jenis suplemen cuka epal yang berbeza sepanjang tahun dan menyimpulkan bahawa hanya beberapa peratusan yang sebenarnya mengandungi apa yang ditulis pada label.
Tambahan pula, tiidak semua suplemen ini mengandungi paras pH yang sama, yang mana secara keseluruhannya boleh mendedahkan anda kepada masalah perut semasa kehamilan anda.

Alternatif pilihan makanan yang boleh diambil semasa hamil

Memilih makanan semasa hamil bukan semata-mata mengikut kegemaran diri anda sahaja, sebaliknya apa yang anda makan akan memberikan pengaruh yang cukup banyak kepada kesihatan bayi anda. Lantaran itu, penting untuk anda membuat pertimbangan yang teliti dan mengambil berat apa yang anda makan semasa hamil supaya anda dan bayi mendapat manfaatnya. Terdapat banyak pilihan makanan yang sedap dan bernutrisi yang boleh meningkatkan kesihatan kedua-dua anda dan bayi.

Telur

Salah satu daripada sumber terpenting nutrisi seperti vitamin, mineral, dan protein; telur merangsang pertumbuhan sel bayi anda memandangkan setiap sel diperbuat daripada protein. Tambahan pula, telur juga rendah dalam garam tepu dan kaya dalam kolin yang merangsang keseluruhan tumbesaran, melindungi otak dan mencegah kecacatan tiub neural. Selain itu, terdapat beberapa jenis telur yang mengandungi lemak omega-3 yang menyumbang kepada perkembangan otak dan penglihatan. Beri perhatian kepada jenama telur, terutama telur yang terdapat label diperkaya DHA.

Bijirin penuh

Berbeza dengan bijirin yang diproses, bijirin penuh adalah rendah dalam karbohidrat dan kaya dalam serat, vitamin B, vitamin E, selenium, dan fitonutrien. Sebatian memainkan peranan penting dalam tumbesaran dan perlindungan sel. Dengan pengambilan yang kerap, membuktikan ia dapat mengurangkan kemungkinan mendapat penyakit kronik seperti penyakit jantung, diabetes jenis 2, obesiti, dan beberapa bentuk kanser.

Daging pejal

Daging adalah sumber baik protein, vitamin B12, zat besi, dan lain-lain. Walau bagaimanapun, adalah dinasihatkan supaya anda membeli daging yang mengandungi 95 hingga 98 peratus bebas-lemak. Daging lembu, daging kambing, ayam dan itik adalah amat disarankan oleh kebanyakan obstetrik.

Sayuran hijau gelap

Sayuran kaya dengan vitamin A, C, dan K, serta folat, adalah baik untuk kesihatan mata. Jenis sayuran ini termasuk bayam, kubis kale, Swiss chard, dan sayuran berdaun hijau lain.

Yogurt Greek

Kalsium adalah faktor penting yang mewujudkan rangka untuk bayi anda dan juga memastikan tulang anda utuh. Yogurt diketahui merupakan sumber yang amat tinggi kalsium, terutamanya yogurt Greek. Bukan hanya kaya dengan kalsium, tetapi juga yogurt ini mengandungi sejumlah besar protein, dua kali ganda daripada yogurt biasa.

~ Sharing is caring from Cekgu Norazimah ~

    You Might Also Like

    2 comments

    Sebarang bentuk komen adalah tanggungjawab anda. CN tidak akan bertanggungjawab ke atas komen yang tidak berhemah.

    Terima kasih di atas komen-komen anda.