Apakah PLC

April 17, 2020

Apakah PLC | Apakah PLC? PLC yang dikenali sebagai Prefesional Learning Community adalah perkongsian kemahiran dan pengetahuan guru melalui proses kolaborasi antara guru dengan pelbagai pihak dalam menyelesaikan isu-isu berkaitan proses pengajaran. PLC adalah merujuk kepada pada pendidik yang komited secara kolaboratif serta berterusan dalam membuat inkuiri atau kajian tindakan untuk mencapai prestasi murid yang lebih baik. Kerjasama dan semangat kesukarelaan setiap guru-guru mewujudkan budaya pembelajaran melalui pelaksanaan PLC ini pasti membuahkan hasil yang baik dan merealisasikan kualiti profesionalisme guru yang cemerlang. 

Ada pelbagai kaedah di dalam PLC ini. Terpulang kepada kumpulan guru tersebut untuk menjalankannya. Paling mudah sudah tentu 'Teacher Sharing Sessions' dimana sekumpulan guru berkongsi idea tentang sesuatu topik. Seperti sekarang dimana semua rakyat Malaysia duduk di rumah, ramai di kalangan guru menjalankan PLC untuk belajar benda baru iaitu Google Classroom. Tidak terkecuali, CN dan juga rakan-rakan gigih berPLC belajar tentang kaedah pembelajaran berkesan menggunakan Google Classroom. Memang menarik bila berPLC menggunakan aplikasi Meet. 

Tahukah anda aktiviti PLC ini juga boleh direkodkan di dalam SPLKPM? Dalam artikel ini CN telah berkongsi cara merekod PLC dalam SPLKPM. Okay, kali ini CN ingin berkongsi tentang jenis PLC yang boleh dipraktiskan oleh rakan-rakan guru.

Jenis-jenis PLC atau Alat Kolaboratif PLC



1. PLC: Lesson Study


PLC Lesson Study

2. PLC: Teacher Sharing Session


PLC Teachers Sharing Sessions

3. PLC: Peer Coaching


PLC Peer Coaching

4. PLC: Video Critique


PLC Video Critique

5. PLC: Learning Walk


PLC Learning Walk

6. PLC: Book Club


PLC Book Club

7. PLC: Problem Solving Group


PLC Problem Solving Group


8. PLC: Teacher Study Group


PLC Teacher Study Group

9. PLC: Critical Friend Group


PLC Critical Friend Group

10. PLC: Horizontal & Vertical Team


PLC Horizontal & Vertical Team

11. PLC: Data Analisis


PLC Data Analisis


~ Sharing is caring from Cekgu Norazimah ~

You Might Also Like

0 comments

Sebarang bentuk komen adalah tanggungjawab anda. CN tidak akan bertanggungjawab ke atas komen yang tidak berhemah.

Terima kasih di atas komen-komen anda.