Resepi kek batik bertopping

December 26, 2017

Kek batik merupakan antara kek kegemaran CN. Kalau dapat makan kek batik ni confirm tak boleh berhenti tau. Kali ini CN ingin berkongsi dengan anda resepi kek batik bertopping yang pasti dapat membuatkan anda lupa tentang diet ! Mudah sahaja membuat kek batik bertopping ini tau. Jom baca resepi kek batik bertopping di bawah ini ye.

resepi kek batik, resepi kek batik bertopping, kek batik sedap, kek batik mudah, cara membuat kek batik, bahan-bahan membuat kek batik
Kek batik bertopping

Resepi Kek Batik Bertopping



Bahan-bahan membuat kek batik bertopping


Bahan A
1 pek biskut Marie (300g)
250g Buttercup
1 tin susu pekat
1 cawan air masak
6 sudu besar serbuk koko
14 sudu besar milo
2 biji telur

Bahan B (Topping/choc ganache)
1 cawan Whipping cream Anchor UHT
100 gram Choc compound
100 gram Dark Choc
1 sudu besar butter

resepi kek batik, resepi kek batik bertopping, kek batik sedap, kek batik mudah, cara membuat kek batik, bahan-bahan membuat kek batik
Kek batik sedap


Cara-cara membuat kek batik bertopping


1. Cairkan buttercup di dalam kuali. Bila butter sudah separa cair. Tutup api.

2. Masukkan Milo, serbuk koko dan telur. Kemudian kacau-kacau sampai sebati. Terutamanya telur. Dah sebati pasang api balik. Kemudian masukkan susu sedikit. Selang seli dgn air. Bila adunan dah likat dimana keluar buih-buih bermakna adunan sudah masak. Tutup api. Masukkan biskut marie dan kaup balik sampai sebati.

3. Tuang adunan biskut marie tadi ke dalam loyang. Lapik loyang dengan plastik atau boleh juga guna loyang yang terbuka dibawahnya. Tekan-tekan adunan biskut marie sampai rata dan sejukkan. 

4. Sementara menunggu adunan sejuk, anda boleh mula membuat chocolate ganache. Guna kaedah double boiler. Panaskan air dahulu. Tuang 1 cawan whipping cream ke dalam bekas lain. Letakkan atas air yang dipanaskan tadi (kaedah double boiled). Kacau-kacau sampai rasa suam bolehlah masukkan choc. Kacau sampai cair dan sekata semua choc. Kemudian masukkan butter. Kacau lagi.

5. Apabila sudah siap, tutup api dan angkat. Sejukkan dalam masa 30 minit.

6. Kemudian tuang ke atas kek batik tadi. Simpan di dalam peti ais sekurang-kurangnya nya 6 jam untuk dapatkan hasil choc yang cantik di atas dan mudah di potong.

Selamat mencuba ! 

~ Sharing is caring from Cikgu Norazimah ~


You Might Also Like

3 comments

Sebarang bentuk komen adalah tanggungjawab anda. CN tidak akan bertanggungjawab ke atas komen yang tidak berhemah.

Terima kasih di atas komen-komen anda.