15 soal jawab tentang PBD

February 28, 2020

PBD | Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) merupakan pentaksiran yang berterusan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran bagi mendapatkan maklumat tentang perkembangan, kemajuan, kebolehan dan pencapaian murid. PBD berlaku secara formatif dan sumatif; sebagai pembelajaran, untuk pembelajaran dan tentang pembelajaran. PBD dahulunya dikenali sebagai Pentaksiran Sekolah (PS) bermula pada tahun 2011. Pada tahun 2016, PS mula dikenali sebagai PBD.

pbd, aktiviti pbd, pbd 2019, kaedah pentaksiran pbd, template pbd 2019, 5 aktiviti pbd, tahap penguasaan pbd, contoh aktiviti pbd, pentaksiran bilik darjah pbd
Pentaksiran bilik darjah (PBD)


15 soal jawab tentang PBD

1. Apakah perbezaan PBD dan PBS?

  • PBS ialah Pentaksiran Berasaskan Sekolah, suatu pentaksiran yang bersifat holistik iaitu menilai aspek kognitif (intelek), afektif (emosi dan rohani) dan psikomotor (jasmani). Ini selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Oleh itu terdapat empat komponen dalam PBS iaitu Pentaksiran Pusat (PP), Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan & Kokurikulum (PAJSK), Pentaksrian Psikometrik (PPsi) dan Pentaksiran Bilik Darjah (PBD).
  • PBD pula ialah pentaksiran yang berlaku secara berterusan sepanjang PdP, bagi semua mata pelajaran. PBD bukanlah untuk membandingkan tahap penguasaan antara seorang murid dengan murid yang lain, tetapi ia bertujuan untuk melihat perkembangan kemajuan murid dalam pembelajaran di samping membantu guru menambah baik pengajaran mereka.

2. Apakah mata pelajaran yang terlibat dengan PBD?

  • Semua mata pelajaran KSSR dan KSSM.
  • Pelaksanaan konsep PBD berlaku secara berterusan dari Tahun 1 hingga Tahun 6 di sekolah rendah dan dari Tingkatan 1 hingga Tingkatan 5 di sekolah menengah.

3. Mengapa PBD penting?

  • PBD dapat membantu guru dalam:
  1. Mengesan perkembangan murid secara menyeluruh
  2. Mengenal pasti kekuatan dan kelemahan murid dalam pembelajaran
  3. Mengetahui keberkesanan pengajaran
  4. Merancang dan mengubah suai kaedah pengajaran
  5. Mengambil tindakan susulan yang sesuai dengan serta merta

4. Bagaimana PBD dilaksanakan?

  • PBD dilaksanakan secara berterusan sepanjang proses PdP sepanjang tahun. PBD dilaksanakan melalui pelbagai kaedah pentaksiran seperti:
  1. Pemerhatian
  2. Penulisan
  3. Lisan
  • Melalui kerja projek, kuiz, pembentangan dan-lain- lain aktiviti pembelajaran, berdasarkan Standard Prestasi dan pertimbangan profesional guru.

5. Apakah pertimbangan profesional?

  • Pertimbangan profesional merupakan satu bentuk keputusan berkaitan pembelajaran murid yang dibuat oleh guru secara beretika menggunakan pengetahuan, kemahiran dan pengalaman berdasarkan Standard Prestasi dan data perkembangan penguasaan murid dalam pembelajarannya.

6. Bagaimana PBD dilaporkan?

  • Tahap penguasaan murid dalam PBD dilaporkan menggunakan template pelaporan dalam fail Excel yang digunakan secara luar talian. Laporan ini digunakan pada peringkat sekolah, serta dilaporkan kepada murid dan ibu bapa.

7. Bagaimanakah memastikan kualiti pentaksiran bilik darjah yang dilaksanakan?

  • Pihak pentadbir sekolah melakukan pemantauan, manakala guru-guru dalam panitia semua mata pelajaran melakukan perbincangan dan penyelarasan berkaitan kaedah dan instrumen pentaksiran yang digunakan. Guru dalam panitia yang sama juga melakukan moderasi (perbincangan) sesama mereka dalam melakukan pertimbangan profesional terhadap murid.

8. Siapakah jawatankuasa pemantauan kualiti PBD?

  • Jawatankuasa ini dibentuk oleh pihak sekolah, lazimnya dianggotai oleh:
  1. Pengetua/Guru Besar
  2. Penolong Kanan Pentadbiran
  3. Penolong Kanan Hal Ehwal Murid
  4. Penolong Kanan Ko Kurikulum
  5. Penolong Kanan Petang
  6. Penolong Kanan Pendidikan Khas
  7. Guru Kanan Mata Pelajaran/Ketua Bidang
  8. Ketua Panitia
  9. Guru Cemerlang
  10. Jurulatih Utama
  11. Mana-mana guru yang dilantik oleh Pengetua/ Guru Besar/JK PBS

9. Berapa kerap PBD perlu dilaporkan?

  • Sekurang-kurangnya 2 kali setahun

10. Apakah saluran yang disediakan bagi mendapatkan maklumat berkaitan KSSM?

11. Adakah BPK menyediakan rekod transit?

  • Tidak. Perekodan boleh dilakukan dalam dokumen seperti rekod mengajar, buku catatan guru, senarai semak, templat pelaporan Excel atau lain- lain tempat merekod yang sesuai.

12. Adakah BPK menyediakan format pelaporan penguasaan murid dalam PBD?

  • Untuk tujuan pelaporan, templat pelaporan PBD dalam fail Excel yang disediakan dalam laman web BPK. Pelaporan dibuat dua kali setahun.

13. Adakah templat pelaporan PBD yang baharu ini untuk semua Tahun dan Tingkatan?

  • Templat pelaporan PBD yang baharu akan disediakan mengikut Tahun/ Tingkatan kurikulum KSSR (Semakan 2017) dan KSSM yang dilaksanakan. Ini bermakna pada tahun 2018, templat pelaporan yang baharu ialah untuk Tahun 1, Tahun 2, Tingkatan 1 dan Tingkatan 2. Manakala templat pelaporan PBD yang baharu untuk Tahun 3 KSSR (Semakan 2017) dan Tingkatan 3 KSSM akan dimula digunakan pada tahun 2019.
  • Templat pelaporan PBD yang baharu untuk Tahun 4 akan digunakan pada tahun 2020, Tahun 5 pada tahun 2021 dan Tahun 6 pada tahun 2022. Semua templat pelaporan yang baharu akan dimuat naik di laman web BPK lebih kurang enam bulan sebelum tahun pelaksanaannya.

14. Mengapa tiada surat siaran atau pekeliling untuk melaksanakan PBD?

  • PBD merupakan sebahagian dari kurikulum. Kurikulum terdiri daripada kandungan, pedagogi dan pentaksiran. Pentaksiran ini dinyatakan dalam Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) setiap mata pelajaran. Pelaksanaan kurikulum dan pentaksiran berlaku secara serentak dan tidak memerlukan surat pekeliling yang berasingan. Surat pekeliling bagi melaksanakan KSSR (Semakan 2017) ialah SPI Bil. 8/2016 manakala surat pekeliling bagi melaksanakan KSSM ialah SPI Bil. 9/2016.

15. Apa perbezaan Tahap Penguasaan Umum dengan Tahap Penguasaan Keseluruhan?

  • Tahap Penguasaan Umum ialah tahap penguasaan yang digunakan oleh semua mata pelajaran bagi menjadi asas kepada pembangunan Standard Prestasi mata pelajaran tersebut. Tahap Penguasaan Keseluruhan ialah penentuan satu Tahap Penguasaan dalam mata pelajaran tersebut pada penghujung sesi persekolahan iaitu pada akhir tahun persekolahan.

~ Sharing is caring from Cekgu Norazimah ~

You Might Also Like

2 comments

  1. Nice info.. Terima kasih Cekgu. Penjelasan yang details. Bolehlah rakyat marhain cam Syaza ni tahu hihi

    ReplyDelete
  2. macam menambah beban kerja guru aje

    ReplyDelete

Sebarang bentuk komen adalah tanggungjawab anda. CN tidak akan bertanggungjawab ke atas komen yang tidak berhemah.

Terima kasih di atas komen-komen anda.