10 Digital Marketing Trends and Innovation Trends in 2020

August 20, 2020

Digital Marketing Trends and Innovation Trends | Tahun 2020 merupakan tahun penuh cabaran bukan sahaja kepada rakyat Malaysia, malah seluruh dunia dek kerana virus Covid-19. Mereka yang paling terkesan sudah tentu ahli perniagaan. Banyak syarikat terpaksa ditutup & ramai pekerja menganggur. Namun, disebalik musibah ini, ada peluang yang patut kita rebut iaitu perniagaan secara online. Tidak perlu modal yang tinggi, anda hanya perlu sentiasa update dengan trend digital marketing dan inovasi marketing supaya perniagaan online anda semakin maju dan jaya. Jom tengok 10 trend digital marketing & inovasi marketing untuk tahun 2020. 

digital marketing, digital marketing trends, innovation trends, digital marketing agency malaysia, trend digital marketing di malaysia, trend digital marketing,
10 Digital Marketing Trends and Innovation Trends in 2020


Trend Digital Marketing dan Inovasi Marketing Tahun 2020


1. Chatbots
: Chatbots adalah software yang boleh dipasang pada blog, website, FB messenger, Shopee dan banyak lagi. Ia digunakan untuk membantu pemilik blog, website, FB messenger dan Shopee itu untuk menjawab pertanyaan dari prospek dengan lebih cepat dan berkesan. Respon yang cepat dan pantas ini biasanya membantu dalam meningkatkan closing.

2. Review
: Tahukah anda bahawa 60% rakyat Malaysia menggunakan Search Engine untuk membantu mereka mendapatkan lebih banyak maklumat tentang sesuatu produk sebelum membelinya. Hah, di sini fungsinya Blogger & Influencer seperti CN! Eh..

Orang akan lebih percaya dengan review dari real user berbanding iklan di TV. Jadi, anda mempunyai business? Meh bagi CN untuk review. Hehehe...

3. Video Marketing
: Mesti anda biasa tengok drama pendek dan dihujung cerita memaparkan produk atau servis tertentu kan? Video marketing merupakan antara digital marketing yang popular sekarang ini. Selain itu, video review juga agak popular kerana orang akan lebih percaya dengan melihat sendiri video berbanding gambar statik. 

4. Content Marketing
: Content marketing adalah apa sahaja posting sama ada dalam bentuk gambar atau video yang releven dengan business anda. Ia mempunyai value dan di post secara konsisten. Seperti tips, tutorial dan apa sahaja elemen yang boleh memberi value kepada followers. 

5. Omnichannel Marketing - Memperbagaikan Platform Pemasaran
: Untuk pembeli lebih percayakan anda, pelbagaikan platform pemasaran anda seperti website/blog, facebook, instagram dan youtube. Tak percaya? Cuba anda cari Cekgu Norazimah, ia ada di blog, FB, IG, Twitter, Youtube dan jangan terkejut, TikTok pun ada tau! 

digital marketing, digital marketing trends, innovation trends, digital marketing agency malaysia, trend digital marketing di malaysia, trend digital marketing,
10 Digital Marketing Trends and Innovation Trends in 2020 
[Cekgu Norazimah]


6. Story
: Trend terbaru iaitu Story-function yang ada di FB, IG dan Whatsapp. Kelebihan yang ada pada story ini adalah Brand Awareness. Ia sangat mudah & cepat sampai kepada prospek. Malah, jika anda update story banyak-banyak pun tidak akan membuatkan orang rasa meluat berbanding di newsfeed. Cubalah ! 

7. Engagement Marketing
: Ia adalah satu strategi pemasaran yang melibatkan direct contact dengan prospek atau customer. Pengalaman yang customer lalui adalah melalui komen posting di FB/IG atau PM di inbox tentang produk atau servis. Komen tersebut boleh dijadikan sebagai feedback positif yang CN percaya akan menarik ramai lagi pelanggan baru. 

8. Live Marketing
: Dengan live, enggagement nampak real, audien boleh terus berkomunikasi secara live, trust makin tinggi, malah conversion menjadi semakin mudah. 

9. Voice-Powered Search Accelerates
: Voice search juga sangat penting untuk digunakan sebagai digital marketing. It's helping in the growth of a mobile-friendly movement & adding value to local SEO. 

10. Artificial Intelligence Infiltrates Digital Marketing
: AI menggunakan kombinasi chatbots & voice assistants untuk mendapatkan jawapan yang cepat. Seperti Alexa & Siri, macam orang, ia boleh menerima arahan dan berkomunikasi seperti manusia.

Digital Marketing Agency Malaysia


Agak susah untuk hadam 10 trend digital marketing dan inovasi marketing di atas? Apa kata anda guna sahaja servis Digital Marketing Agency Malaysia. Antara yang paling popular adalah WebMechanic. Ada banyak company besar di Malaysia yang menggunakan servis mereka seperti FoodPanda, Ikea dan banyak lagi. 

digital marketing, digital marketing trends, innovation trends, digital marketing agency malaysia, trend digital marketing di malaysia, trend digital marketing,
WebMechanics - Digital Marketing Agency Malaysia

About WebMechanic.My


Over the years, As a Digital Marketing Malaysia Agency, WebMechanic have connected with people through serving their business needs by providing insightful data, sophisticated strategies and effective digital marketing experiences. They are specialists in SEO and PPC campaigns where their roots are steeped in deciphering a brand’s core audience and connecting through the right contents and messages in the proper channels to drive them in your business.
SEO is nothing new but the way we do it is. Their analytics team formulates unique strategies for your business nature to get the maximum exposure in Google while spending each penny wisely on SEO. This is not easy but they can do it like a champ. 
Along with SEO, they have a separate unique team of experts to serve your SEM and PPC needs. Truly SEM and PPC aren’t about the money train where you just spend to gain a leg up from competitors. Truth is if the crowd doesn’t convert then what’s the point of mass gathering? Ask yourself. Now decide, you want to spend money to get claps or you want to spend to earn more revenue, They can do both, the choice is yours.

~ Sharing is caring from Cekgu Norazimah ~

You Might Also Like

0 comments

Sebarang bentuk komen adalah tanggungjawab anda. CN tidak akan bertanggungjawab ke atas komen yang tidak berhemah.

Terima kasih di atas komen-komen anda.