5 jenis air yang bahaya diminum

June 30, 2018

5 jenis air yang bahaya diminum | Air adalah satu keperluan yang paling penting dalam tubuh badan kita. Lapan gelas air sehari adalah disyorkan untuk memenuhi keperluan harian kita. Tetapi dalam keadaan tertentu air juga boleh menjadi racun kepada badan manusia. Terdapat 5 jenis air yang bahaya jika diminum yang mesti anda tahu.

air yang bahaya diminum, jenis air bahaya diminum, info, jenis air, info kesihatan, tips minum air
5 jenis air yang bahaya diminum


5 Jenis Air Yang Bahaya Untuk Diminum.




1. Air Mati
>> Air mati adalah air yang disimpan dalam tempoh yang terlampau lama dan tidak digunakan atau diminum. Ia akan mengakibatkan melambatkan proses pembesaran sel metabolisme kanak-kanak, dan mempercepatkan proses penuaan.

2. Air Yang Didih Dengan Lama
>> Mendidihkan air dengan terlalu lama ia akan mengakibatkan penambahan kalsium magnesium atau kandungan logam lain dan nitrit. Air ini bahaya jika diminum kerana akan mengakibatkan gangguan pada fungsi usus.

3. Air Lebihan Kukusan
>> Minum air jenis ini akan mengakibat perubahan patalogis pada sistem pencernaan, saraf, dan penghasilan darah.

4. Air Yang Tidak Dimasak
>> Air yang tidak diamasak tidak sesuai untuk diminum kerana ia masih mempunyai klorin. Klorin mampu menghilangkan zat yang terdapat didalam air.

5. Air Yang Dimasak Kembali
>> Ini selalu berlaku, sisa air yang sudah dimasak, dimasak kembali bagi kerana inginkan air panas. Perlakuan ini akan mengakibatkan kandungan nitrit dalam air bertambah.



~ Sharing is caring from Cikgu Norazimah ~


You Might Also Like

2 comments

  1. air yang sihat ialah air cuckoo :P

    ReplyDelete
  2. woooo air yang dimasak sekali lagi x elok eh.. baru tahu tu kadang2 lebihan dalam cerek tu pi panaskan balik. aiyoo..

    ReplyDelete

Sebarang bentuk komen adalah tanggungjawab anda. CN tidak akan bertanggungjawab ke atas komen yang tidak berhemah.

Terima kasih di atas komen-komen anda.