11 nasihat untuk anda yang berumur 40 tahun ke atas

August 09, 2019

11 nasihat untuk anda yang berumur 40 tahun ke atas | Ketika umur mencecah 40 ke atas, masa ini sudah semestinya kehidupan lebih 'stable' dengan kewangan yang kukuh, keluarga dan anak-anak yang sedang membesar. Pada umur ini juga kesihatan semakin menurun. Jadi kesihatan memainkan perkara utama yang perlu diambil kira. Jom CN share 11 nasihat untuk anda yang berumur 40 tahun ke atas.


nasihat untuk anda, umur 40 tahun, nasihat untuk umur 40 tahun, anda 40 tahun, 40 tahun

11 Nasihat untuk anda yang berumur 40 tahun ke atas


Berikut adalah nasihat dari Ustaz Ahmad Dusuki bagi anda yan sudah mencapai umur 40-an, 50-an, 60-an.

1. Cubalah berurut urat saraf 7 kali setahun supaya lancar perjalanan darah. walaupun ketika itu kita tidak mengalami kesakitan saraf.

2. Banyakkan minum air kosong kerana kebanyakan penyakit berpunca dari kurang air di dalam badan.

3. Cuba bersenam walaupun hanya berjalan kaki menaiki tangga.

4. Kurangkan kuantiti makanan kerana makin banyak kita mengambil makanan maka kita akan makin cepat sakit.

5. Jauhi kemarahan atau kegusaran, belajarlah melupakan perkara yang remeh-temeh.

6. Biarkan harta pula berbakti kepada kesenangan kita, sudah lama kita cari harta kini tiba masanya harta bersusah untuk kita.

7. Jangan memarahi atau berdendam dengan sesiapa, tempuhlah hidup ini dengan seadanya dan gembira.

8. Banyakkan gurau-senda dengan keluarga dan kenalan, kurangkan tekanan dan nikmatilah hidup dengan pergaulan. 

9. Banyakkan masa untuk duduk dengan Allah kerana kita mula menuju kepada-Nya.

10. Bersedekah, berzakat dan berinfaqlah sebahagian harta kita ke fisabillilah. Semoga saham-saham ini membantu kita di akhirat kelak. ان شاء الله

11. Makanlah makanan sunnah. Dengan usia dalam lingkungan ini macam2 penyakit mengejut boleh datang. Ingatlah orang yang tersayang.. Duit boleh dicari tapi tanpa kesihatan yang baik duit yang banyak tiada makna jua..

Semoga bermanfaat 🌹



~ Salam Jumaat dari Cikgu Norazimah ~

You Might Also Like

3 comments

  1. WAH..bagus ni untuk akak dan akak pun dah start buat antara yang ada kat atas tu...

    ReplyDelete
  2. alamak diam tak diam, dah 43tahun tahun ni, malunya dah tua!

    ReplyDelete
  3. Tengs sharing, info yg sangat menarik. Datang singgah sini nak ucap salam sayang dari blog baru: ematunz.blogspot.com

    ReplyDelete

Sebarang bentuk komen adalah tanggungjawab anda. CN tidak akan bertanggungjawab ke atas komen yang tidak berhemah.

Terima kasih di atas komen-komen anda.