4 punca masalah kebas pada kaki

April 28, 2021

Masalah kebas pada kaki | Kebas atau kesemutan adalah rasa seperti tajam, kadang-kadang rasa pedih dan panas yang boleh berlaku di mana-mana anggota tubuh badan. Kebanyakannya berlaku pada tapak tangan, jari jemari tangan dan kaki dan tapak kaki. Banyak penyebab yang boleh menyebabkan rasa kebas ini termasuklah duduk dengan kaki bersilang atau tertidur di lengan. 


Antara 4 punca masalah kebas pada kaki 


1) Neuropati Diabetis

Gangguan saraf yang disebabkan oleh kerosakan saraf akibat diabetis. Kebas atau kesemutan di kaki adalah gejala pertama bagi kebanyakan pesakit dengan kerosakan saraf daripada diabetis. Ini dipanggil neoropati periferal. Kebas ini selalunya akan lebih teruk pada waktu malam.

Simptom-simptom lain dari neuropati periferal ini termasuklah sakit tajam atau kekejangan di kawasan yang terlibat, kepekaan melampau terhadap sentuhan dan kehilangan keseimbangan. 


2. Tarsal Tunnel Syndrome

Syndrom terowong Tarsal adalah mampatan saraf tibialis posterios yang terletak di sepanjang bahagian dalam tumit. Ini dapat menghasilkan gejala yang meluas dari pergelangan kaki ke kaki termasuklah kesemutan dan kebas di mana saja di tapak kaki. 

Simptom-simptom yang lain bagi penyakit ini termasuklah sakit tiba-tiba, rasa yang sama seperti kejutan elektrik dan rasa terbakar. 


3. Penyakit arteri periferal (PAD)

Adalah suatu keadaan di mana plak terbina di arteri. Lama-kelamaan plak ini boleh mengeras, menyempitkan arteri dan mengehadkan bekalan darah dan oksigen ke bahagian tubuh badan. PAD boleh menjejaskan kaki yang mengakibatkan kebas pada kedua-dua belah kaki dan tapak kaki. Ia juga boleh meningkatkan risiko jangkitan di kawasan tersebut. 

PAD boleh meningkatkan risiko penyakit jantung, serangan jantung dan strok, anda harus segera berjumpa doktor sekiranya mengalami gejala seperti kesejukan pada kaki atau tapak kaki, luka pada jari atau tapak kaki yang tidak akan sembuh, perubahan terhadap warna kaki, kehilangan bulu kaki dan tiada nadi atau nadi lemah pada kaki.


punca masalah kebas pada kaki, cara kurangkan masalah kebas pada kaki, garci pro bagus ke?, review garci pro, guna garci pro, sebab kaki kebas,
Sapu krim panas dapat melegakan masalah kebas dan lenguh pada kaki disebabkan oleh tekanan pada saraf


4. Tekanan Pada Saraf

Antara penyebab utama yang sering berlaku pada kebanyakan orang termasuk lah CN. Terlalu banyak tekanan pada saraf boleh mengakibatkan rasa kebas atau kesemutan seperti dicucuk jarum. 

Pelbagai sebab yang berbeza boleh mengakibatkan terlalu banyak tekanan pada saraf termasuk lah otot tegang, kasut yang terlalu ketat, kecederaan tapak kaki atau pergelangan tangan, duduk di atas kaki untuk jangka masa yang lama seperti duduk bersila dan cekera tulang belakang tergelincir atau 'herniated' atau masalah tulang belakang yang memerangkap saraf dan memberi tekanan terhadapnya. 

Dalam kebanyakan kes, tekanan pada saraf boleh dirawat dengan menyapu krim atau gel. Macam CN sendiri, apabila terjadinya kebas dan lenguh pada kaki, CN sering menyapu krim atau gel untuk melegakannya. Antara krim atau gel yang sering CN guna adalah Garci PRO keluaran MISG Global.


punca masalah kebas pada kaki, cara kurangkan masalah kebas pada kaki, garci pro bagus ke?, review garci pro, guna garci pro, sebab kaki kebas,
Gel Garci PRO keluaran MISG Global


Garci PRO membantu melegakan masalah kebas dan lenguh pada kaki


Tugas seorang guru memerlukan CN sentiasa berjalan ke sana ke sini. Kalau tidak berjalan, CN perlu pulak duduk lama menyiapkan pelbagai laporan dan buku program. Perangai dari kecil sampai sekarang yang CN sering buat adalah duduk bersila di kerusi. Bayangkan duduk bersila di kerusi dalam masa yang lama memang boleh menyebabkan rasa kebas dan lenguh pada kaki. Jadi penyelesaian kepada masalah CN adalah menyapu gel Garci PRO. 


punca masalah kebas pada kaki, cara kurangkan masalah kebas pada kaki, garci pro bagus ke?, review garci pro, guna garci pro, sebab kaki kebas,
"Bau gel Garci PRO ni best! Menyegarkan"      -CN-


Kenapa CN suka gel Garci PRO?

Antara sebab utama CN sukakan gel ini adalah baunya yang menyegarkan. Sesuai di pakai ketika bekerja. Tak adalah bau seperti 'makcik-makcik'! Hehehe..

Selain itu, CN suka gel Garci PRO ni sebab ianya tidak panas. CN ulang, gel Garci PRO ini tidak panas. Ia bersifat sejuk yang melegakan. Serius memang best! 

Gel Garci PRO ini diperbuat daripada premium herbal essence dan diformulasikan dengan pure minyak eucalyptus, ekstrak epal dan minyak argan. Selain itu, ia mengandungi menthol dan peppermint yang memberikan kesan 'sejuk' dan menyegarkan.

Selain membantu mengurangkan masalah kebas dan lenguh pada kaki CN, gel Garci PRO ini juga membantu melegakan sakit perut akibat 'angin'. Almaklumlah, bulan puasa ni perut senang masuk angin, jadi sapu je gel ni pada perut. Memang melegakan.


Garci PRO di TV Alhijrah



Beli Gel Garci PRO di mana?

Alhamdulillah, dari pengalaman CN sendiri, Garci PRO ini memang berkesan dan CN sendiri cadangkan untuk anda menggunakan gel ini. Memang best! Rasa leguh dan kebas pun berkurangan lepas sapu gel ni. Jadi, bagi sesiapa yang mempunyai masalah yang sama dengan CN, apa kata anda mencuba sendiri gel Garci PRO ni. 

Harga gel Garci PRO ini cuma RM90 sebotol. 

Beli 2 berharga RM170 (free 1 botol) jadi boleh dapat 3 botol!

Anda boleh beli pada pautan di bawah : 

Website : garciprohq.com

Instagram : https://www.instagram.com/garcipromalaysia/

Facebook : https://www.facebook.com/gelsarafHq

punca masalah kebas pada kaki, cara kurangkan masalah kebas pada kaki, garci pro bagus ke?, review garci pro, guna garci pro, sebab kaki kebas,
CN suka guna gel Garci PRO, memang best!

~ Sharing is caring from Cekgu Norazimah ~

You Might Also Like

29 comments

  1. terima kasih atas perkongsian

    ReplyDelete
  2. Dah pakai ni since last year. Memang suka sebab best! Sejuk je

    ReplyDelete
  3. nak tau tak CN..kak el memalam selalu kebas2 dan krem hujung kaki dan jari kaki..mmg tak tahan..duk carilah lotion/minyak/gel ke yang boleh release kan sakit tu..mujurlah ada nampak pasal gel ni..bolehlah kak el try..hope dpt hilangkan rasa sakit tu nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cn ni mmg selalu kena kram & kebas2 kaki, selamat ada gel ni, membantu lah

      Delete
  4. Ramai yang dah guna kata best Gel Garci PRO ni . Macam teruja pulak nak try sebab Sal kalau nak tido je suka sapu krim atau minyak kat kaki. Tambah kalau ada mint .. rasa nyenyak je tido . Nanti nak order

    ReplyDelete
  5. baru tau pasal apa kaki selalu kebas. nak try garci ni hope hilang kebas kaki

    ReplyDelete
  6. Sis tengok ramai jugak yg pakai produk ni. Bolehlah sis dapatkan 1..standby kat rumah..mana tau anything happrn kan

    ReplyDelete
  7. Saya selalu kebas sebab memang ada masalah tulang belakang, senang cakap saraf terkepit. Gel macam ni sure membantu masalah kebas ni.

    ReplyDelete
  8. Ini macam bagus nak share kat my parents bagi diorang try. Moga ada kesan positif kat diorang.

    ReplyDelete
  9. Ramai guna ramai feedback baguskan.. tu yang Sis pun guna juga.. lepas sapu, lelama rasa dingin sejuk je kannn..

    ReplyDelete
  10. Best sebab dah pakai mmg beza sangat. Boleh hilangkan Rasa kebas-kebas

    ReplyDelete
  11. Oh its nice that Garci PRO can sooth the leg pain etc. gonna try it

    ReplyDelete
  12. Saya tertarik bentuk krim dalam tube. Sebab mudah nak bawa kemana-mana. Al maklumlah usia meningkat. Hahahaha.

    ReplyDelete
  13. Kalau bersimpuh lama2 pun mesti kebas kaki , tak suka sebab sakit bila nak pulihkan. Mungkin kena cuba jugak kot Garci Pro ni buat standby bila kena kebas2 kaki.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tula, cn ni jenis suka duduk bersimpuh, senang kena kebas2

      Delete
  14. Kinah ni tak boleh berdiri lama, duduk lama. Semua serba tak kena. Lepastu mula sakit pinggang sampai ke kaki. Paling teruk waktu malam la, sejak pakai garci pro ni, alhamdulillah kurang sikit rasa sakit tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, berkesan jugak kan garci pro ni. Lega je lepas sapu

      Delete
  15. Saya pun sudah guna produk ini , terbukti berkesan untuk sakit lutu juga

    ReplyDelete

Sebarang bentuk komen adalah tanggungjawab anda. CN tidak akan bertanggungjawab ke atas komen yang tidak berhemah.

Terima kasih di atas komen-komen anda.